Estil i llengua de Solitud - Victor Català

Estil i llengua de Solitud - Victor Català


  • Tres nivells de llengua

Hi ha tres registres lingüístics diferents: el del narrador (dialectal i alhora culte), el dels personatges (dialectal i alhora vulgar) i el del Pastor. 


  • La llengua del Pastor

Pel que fa al Pastor, cal dir que quan parla es poden apreciar barrejats alguns trets del dialecte rossellonès i del de la zona de l’Empordà. 

Entre altres característiques, es poden destacar: 

  • L’ús, en casos de negació, del mot pas en comptes de no.
  • L’ús de la conjunció mes en comptes de però.


  • "Llengua mascla": riquesa i expressivitat

Tot i que Caterina Albert no va prendre’s molt seriosament la normativa proposada per Pompeu Fabra, per la qual cosa en la novel·la encara hi ha mots que, a partir de l’esmentada reforma, van ser considerats antinormatius, es valora la llengua d’aquesta novel·la com a rica, viva i expressiva. De fet, aquest model respon a l’interès dels modernistes d’incorporar el llenguatge parlat del camp per reproduir l’ànima catalana.


  • Altres arts dins de Solitud

En el llenguatge i l’estil de Solitud, trobem aspectes que es poden vincular a altres arts. En primer lloc, trobem la importància que el teatre va tenir per a l’autora, especialment la figura d’Àngel Guimerà. A Solitud, enmig de les parts narratives, trobem algunes descripcions d’espais que poden fer pensar en les acotacions del gènere dramàtic. Cal tenir present que Caterina Albert havia escrit, anys enrere, un famós monòleg anomenat «La infanticida», un text dramàtic.

En segon lloc, destaca la importància de la pintura en l’obra de Caterina Albert, i la influència que potser va tenir en la redacció de Solitud. Com a exemple trobem fragments concrets en què es descriuen les muntanyes, i en els quals es pot observar clarament l’interès de l’autora pels colors, la llum o els clarobscurs. No sobra recordar que Caterina Albert també va dedicar-se a la pintura. 

En tercer lloc, l’autora va crear un llenguatge específic per poder expressar diferents vivències des d’una perspectiva femenina; a banda del desig de maternitat, s’hi exposen sensacions, sentiments, experiències vitals, desigs i pors viscuts per una dona. Caterina Albert mostrava el seu domini de la llengua com a eina creativa, i va crear d'un llenguatge autòcton i nou, en l'intent de transmetre una sensibilitat i unes sensacions des del cos d'una dona. Com a exemple trobem totes les comparacions del paisatge amb la dona, amb el cos femení.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Personatges - Feliçment, jo sóc una dona

Personatges - Aigües Encantades

Elements modernistes - Aigües Encantades