Estructura de Solitud - Victor Català


Estructura de Solitud - Victor Català



És una estructura tancada en què el contingut temàtic es dóna en dos punts equidistants en els quals la posició inicial i la final són divergents perquè mostren l'evolució personal d'un personatge (característica modernista) i l'interessant és que el punt d'arribada, malgrat que es considera el final de l'obra, representa l'inici d'un nou cicle.

  • Introducció. Capítols 1-6 Inici de la pujada a la muntanya 
  • Desenvolupament. Capítols 7-14 Clímax (ascensió al Cimalt) 
  • Desenllaç. Capítols 15 -18 


1. Fragmentarisme (descomposició de la novel·la)/ Estructura interna dels capítols: 
Estructura dels capítols: unitat tancada amb una presentació i un desenllaç que finalitza amb un comentari que clou la narració i manté l'interès per allò que vindrà. (Això es deu al fet que es publicava per entregues). Alguns capítols s'enllacen per parelles o grups de tres, mostrant diferents aspectes o contrastos: 

  • Fosca/Claror. Dues percepcions d'un mateix espai en diferents hores del dia. 
  • La festa de les roses/Gatzara/Relíquies. Els preparatius de la festa, la festa en sí i les conseqüències. 
  • Neteja/Cimalt. Corresponen a dos estadis de neteja, la física de la casa i l'espiritual de la Mila (exterior/interior). 
  • Cimalt/ en la Creu. Dues parts d'una ascensió geogràfica que coincideix amb l'ascensió climàtica. 
  • Ascensió/davallada. Inici de l'obra amb la pujada a l'ermita i final de la novel·la amb la tornada de la Mila a les planes. Comença pujant la muntanya i clou baixant-la. 

2. Temps (estacions): primavera (cap 1-10) i tardor (cap 11-18): la primavera representa el despertar de la vida, als primers capítols, mentre que la tardor simbolitza la mort de la vida, tenint en compte els esdeveniments que es duen a terme als últims capítols.


3. Viatge iniciàtic (cap 1: La pujada/ cap 18: La davallada): la pujada es descriu amb optimisme,  encara que anar a la muntanya per la Mila sigui un turment. No obstant això, la davallada és simbolitzada amb molt més pessimisme, donat que el motiu pel qual abandona l'ermita és la violació de la Mila.


4. Clímax narratiu (cap 10 i 17): està caracteritzat per les desgràcies, fent especial esment a la bancarrota del matrimoni entre el Matias i la Mila, la mort del pastor i la violació de la protagonista.


5. Premonicions: són presents al llarg de l'obra, en forma de somnis o símbols. La més important és la del somni de la Mila a l'inici de la novel·la, que es converteix en una premonició quan al penúltim capítol la viola l'Ànima.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Personatges - Feliçment, jo sóc una dona

Elements modernistes - Aigües Encantades

Personatges - Aigües Encantades