La poesia catalana de postguerra - Vent d'Aram

La poesia catalana de postguerra 

La tradició postsimbolista

Existeixen tres tendències:
1.     La tradició simbolista
2.     La poesia de tradició avantguardista
3.     La poesia de Tradició realista
En la tradició simbolista, els poetes a partir del 1940 entonen el cant dolgut, el cant personal i col·lectiu de la derrota i l’exili. Aquí la poesia simbolista es tanca en un món interior i es desentén de la realitat que l’envolta. Hi predominen els símbols i les referències mitològiques.

La tradició avantguardista

L'avantguardisme és la tendència, en una obra d'art qualsevol, o d'un artista, a introduir elements innovadors respecte de les formes tradicionals o convencionals. També s'entén com excessiva preocupació per desplegar recursos que trenquin o distorsionin els sistemes més acceptats de representació o expressió, al teatre, pintura, literatura, cinema, etc. Té, en general, un ús pejoratiu, tot i que també s'utilitza per designar els moviments artístics renovadors, i en general dogmàtics, que es van produir a Europa durant les primeres dècades del segle XX, i que són agrupats sota els noms genèrics d'avantguarda o avantguardes.

El nou realisme 

ü  El realisme històric
El realisme històric és un moviment literari comprès entre els anys 1959 i 1968. Aquest moviment propugnà el rebuig i la ruptura amb les actituds culturals i literàries vigents a Catalunya fins aquest moment. Aquest moviment és un intent d'inserir el treball intel·lectual i literari en el procés de recuperació política del país per tal de lluitar contra el franquisme de l'època. El realisme històric va recuperar la tradició realista autòctona, és a dir, els escriptors que als anys 30 i en període de guerra, seguint els corrents europeus sorgits arran del Crac del 29, trencaren amb la tradició simbolista o avantguardista i iniciaren una literatura compromesa políticament i socialment.

ü  La poesia de l’experiència
A principis de la dècada dels 80, fa uns 30 anys, un grup de joves poetes de Granada publiquen “els manifestos per una altra sentimentalitat”, on defensen una nova proposta: la poesia de l’experiència. Es tracta d’una alternativa poètica que planteja la vida com a matèria del poema. La poesia narra experiències personals i col·lectives, i ho fa fugint de tot excés metafòric; ha de ser intel·ligible. A més, la poesia es configura com l’espai de les interrelacions entre identitat personal i vinculacions socials. Sense hermetismes i com a proposta de diàleg, la poesia de l’experiència esdevé una pràctica de subjectivitat i de compromís amb l’entorn. El poema és un terreny moral, en tant que exercici de reflexivitat, de valoració personal de les experiències. Aquestes, a més, es donen en un temps i un espai socialment compartit, i situen la poesia, també, en el terreny de la utilitat social: esmenant Celaya, la poesia de l’experiència és una arma carregada de present.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Personatges - Aigües Encantades

La poesia postsimbolista - Noucentisme i Postsimbolisme

Elements modernistes - Aigües Encantades