Producció i comèdia dramàtica - Ball Robat
Producció i estrena
L'obra va ser escrita entre
l'abril i finals del 1954, tot i que no es va estrenar fins al 2 de juny del 1958. L'estrena va anar a
càrrec de l'Agrupació Dramàtica de Barcelona i
es va fer al teatre Candilejas.
L'obra es va publicar dins la
trilogia Tres comèdies,
juntament amb Primera representació i La gran pietat.
Una "comèdia dramàtica"
Joan
Oliver en una entrevista va reconèixer que Ball Robat era una de les peces clau
del seu teatre de postguerra. Ball robat respon a les expectatives i a les
circumstàncies creades arran de la fundació de l’ADB com a entitat teatral que
aspirava a dignificar el teatre català i a erigir-se en una alternativa a la
situació pèssima de l’escena professional.
Des de l’ADB, Oliver posava en
pràctica la seva idea del teatre com a «comèdia dramàtica» adreçada al públic
il·lustrat, burgès, que assistia a les funcions de l’entitat teatral presidida
per Ferran Soldevila.
Algunes de
les característiques de la comèdia dramàtica presents a l’obra de Joan Oliver
“Ball Robat” són:
ü A
través d’una successió de triangles potencials i a través de la paròdia
d’alguns aspectes del melodrama «edificant» de l’època, Oliver vehicula a Ball
robat una visió especulativa i empírica del món que destil·la la incertesa i el
desencís de la postguerra.
ü Recerca
de la veritat essencial de l'ésser humà com a individu solitari i infeliç, que
es troba condicionat pel seu entorn social i les seves relacions amb els altres.
ü És
una comèdia burgesa, però sobretot «comèdia dramàtica», ja que està passada pel
sedàs lúcid i irònic del pessimisme còsmic de la postguerra.
ü La
seva "comèdia dramàtica" va més enllà de les anàlisis crítiques del
matrimoni burgès que havia abordat als anys vint i començament dels trenta a
partir de l'anomenada "comèdia burgesa"
ü Vol
fer una crítica social de la burgesia.
ü La
seva llengua s’allunya del vulgarisme.
ü Actitud
crítica, però deixa de ser negativa.
ü Teatre
humà i compromès: parla dels problemes del país.
ü Aprofundeix
en l’estudi dels personatges.
ü Peces
breus i burlesques, escrites amb espontaneïtat capaç de prescindir de les
formes i tècniques reverenciades, renuncia a fer un teatre de consum.
ü Joan
Oliver recupera la crítica de les relacions familiar burgeses de l’etapa
inicial del seu teatre.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada